Négyütemű motorkerékpár-olajok
A négyütemű motorkerékpárokban használt erőforrások lényegében működésüket tekintve megegyeznek a személygépkocsik benzin-motorjával. A nagy teljesítmény(90 -120 KW/1000 cm3), amelyet 10-12000 1/min feletti fordulatszám, és nagy hő-terhelés mellett teljesít a kis tömegű szerkezet. Ilyen műszaki megoldások csak szűk illesztésekkel és kis olajtérfogattal valósíthatók meg.
A sebességváltóval közös-terű kenőrendszerben, a nedves tengely-kapcsolót is a motorolaj keni. A motor-gyártók többsége a motor és váltó együttes kenését részesíti előnyben ( kivéve:pl.: Harley). A közös olajtérrel rendelkező konstrukcióknál ezért figyelembe kell venni a nedves tengelykapcsoló működési elvárásait.
A motorkerékpár-olajoknak a nyomatékátvitel hibátlan megvalósítása mellett, egyidejűleg a motor és a váltó kenését is magas műszaki szinten kell biztosítania.
A legtöbb korszerű benzinmotor-olaj súrlódásmódosító adalékot is tartalmaz a kopás- és fogyasztás-csökkentés érdekében. A közös olajterű motorkerékpároknál az ilyen olajok használata nem ajánlott, ugyanis a tengelykapcsoló megcsúszhat, beéghet.
Felléphet az akadozó csúszás („stick slip”) jelenség, ami rángatást, egyenetlen haladást eredményezhet, ezért van szükség motorkerékpár-olajokra. A „stick slip” jelenség kezelése kényes kompromisszumot követel meg az alkalmazott motorkerékpár-olajjal szemben. Hibajelenség lehet a nedves tengelykapcsoló leragadása, ennek oka lehet a motorkerékpár-olaj adalék-összetétele, vagy a túlzottan nagy viszkozitás.
A kopás csökkentése érdekében olyan alapolaj szükséges, amely magas hőmérsékleten is garantálja teherviselő olajfilm kialakulását. Fontos a nagy viszkozitási index, ami a szintetikus olajok használatát teszi elsődlegessé, a szintetikus olajok ugyanis magas hőmérsékleten az ásványi olajoknál sokkal stabilabbak.
A kopásgátló mellett, detergens (lerakódás-gátló), diszpergens (iszapképződés-gátló) és antioxidáns (öregedés-gátló) adalékokat kell tartalmazni a motorkerékpár olajnak, hasonlóan a személygépkocsi motorolajokhoz.
Az első specifikációt kifejezetten a négyütemű motorkerékpár olajokra a JASO (japán motor-gyártók szövetsége) adta ki (JASO T 904-98) jelöléssel.
Elsődleges célja egy a normális üzemhez minimálisan szükséges, tengelykapcsoló-teljesítmény garantálása volt. A lényeg, hogy a motorolaj teljesítményszint terminológián túl egy nedves tengely-kapcsoló-teljesítmény tesztet iktattak be az adott motorolaj vizsgálatba, amely már valójában tükrözte a motorkerékpárok speciális igényeit. Ezzel meghatározható két teljesítményszint a két súrlódási kategóriához:
JASO MA - nagy súrlódású (a motor-gyártók által preferált)
JASO MB – csökkentett súrlódású
API |
SF, SG, SH, SJ stb. |
ILSAC |
GF-1, GF-2 és a jövőben bevezetésre kerülő teljesítményszintek |
ACEA |
A1, A2, A3 és az újabb teljesítményszintek |
A gyártók általában az API SF, SG, SH, SJ. stb. teljesítményszintű SAE 10W-40 kétfokozatú, esetleg SAE40 vagy SAE50 egyfokozatú viszkozitási osztályú motorolajok használatát javasolják.
A motorkerékpár-olajoknál is igaz az örök szabály, mint minden belsőégésű dugattyús berendezésnél, a gépkönyv és a márkaszerviz utasításai, ajánlásai, tanácsai az elsődlegesek, mert az ajánlások betartása jelent üzemzavaroktól mentes költség-hatékony üzemeltetést.
tovább a kétütemű motorolaj oldalra>>
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok - - traktorolajok -
info.szintetikusolaj@gmail.com