A
AW-anti wear (kopásgátló) adalékok: A szerkezeti elemek felületével kémiai reakció útján erős kapcsolatot teremt és ezzel egy könnyebben lenyíródó réteget képez, amely kizárja a mozgó felületek egymáson való fémes érintkezését (a kopást).
B
Biolebonthatóság: A környezetbe jutó anyag, mennyi időn keresztül terheli jelenlétével a környezetet.
D
DD-adalékok: Detergens-diszpergens adalékok olyan felületaktív anyagok, amelyek a kenőanyagok használata során képződő savas gázokat és szerves savakat semlegesítik és a lerakódásra hajlamos öregedési termékeket a kenőfolyadékban diszpergált állapotban tartják, megőrizve a gépelemek tisztaságát.
E
Elaszto-hidrodinamikai kenésállapot (EHD): A hidrodinamikai (HD) kenésállapot EHD-ba megy át, ha a terhelés kis felületre korlátozódik rugalmas alakváltozással megváltozik a kenőfilm alakja, növekszik a viszkozitása. Nő a hidrodinamikai hatás nagyobb terhelhetőség. Felületek is rugalmasan változnak. Pl.: nagyterhelésű gördülő csapágyak és fogaskerékpárok
Emulzióstabilitás: Tűzálló hidraulika munkafolyadékok előírása
Égési hőmérséklet: az a hőmérséklet, amelynek hatására a keletkező gőz mennyisége, az égést fenntartja.
F
FM-friction modifier (súrlódásmódosító) adalékok: A határkenés körülményei között befolyásolják a súrlódási együttható értékét. Olyan felületaktív anyagok, amelyek vagy súrlódás csökkentők vagy súrlódás növelők lehetnek.
Folyáspont:Az a legkisebb hőmérséklet amikor a hűtött olaj még éppen folyik, vagyis az olaj viszkozitása megnőtt.
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok – - traktorolaj -
H
Habzási jellemzők: A kenőanyagban diszpergált levegő hatására bekövetkezett habképződés térfogata és fennmaradásának ideje, amely jelenség eredménye a kavitáció, a kenés hiányából eredő mechanikai károsodás, kopás. A nagy sebességgel áramló kenőanyagok fontos kenéstechnikai jellemzője, mint pl.: a hidraulika rendszerek és a turbinák.
Hamumentes DD-adalékok: Feladatuk a korom diszpergálása, a kolloid diszperzió stabilizálása, az agglomerátum képződés és kiülepedés megakadályozása, valamint az iszapképződés és az ebből eredő viszkozitásnövekedés kivédése.
Hidrodinamikai kenésállapot ( HD ): A súrlódó felületekhez tapadó viszkózus kenőanyagot a mozgás szűkülő térbe kényszeríti, nyomás alakul ki, a többlet folyadék visszafelé áramlik. A kialakuló nyomás a kenőanyagban képes a teljes terhelés felvételére. Pl.: HD csapágyak (siklócsapágyak, kisterhelésű gördülőcsapágyak)
Hidrosztatikus kenésállapot: Kenőanyag ellátó rendszer (szivattyú) szállítja a terhelés felvételéhez és a kívánt kenőfilm vastagság kialakításához szükséges nyomású és mennyiségű kenőanyagot a működő felületek közé.
I
Iszaplerakódás: Korom és az olaj sárszerű keveréke, amely néha vizet és egyéb anyagot tartalmaz.
K
Kenés és kenésállapotok: A kenés célja a szilárdtest érintkezés káros hatásainak csökkentése, vagy megszüntetése, a súrlódó felületek szétválasztása teherviselő, lehetőleg folyamatos kenőfilmmel.
Kenőanyag összeférhetőség: A különböző kenőanyagok keveredésekor a különböző komponensek oldhatóságában bekövetkező változás eltérő hőmérsékletek mellet, hosszabb időtartam alatt. Az automataváltó olajok (ATF) fontos alkalmazástechnikai jellemzője.
Kopásgátló (AW-anti wear) adalékok: A szerkezeti elemek felületével kémiai reakció útján erős kapcsolatot teremt és ezzel egy könnyebben lenyíródó réteget képez, amely kizárja a mozgó felületek egymáson való fémes érintkezését (a kopást).
Korrózió: A nem vas fémek elleni vegyi hatások.
L
Levegőelváló képesség: Az, az idő amíg, az olajban diszpergált levegő aránya 0,2 % alá csökken. A kavitáció, a dízel effektus és az öregedés szempontjából fontos jellemző, különösen a hidraulika és turbinaolajok működési zavarainak elkerülése miatt.
Lobbanás pont: Az a hőmérséklet, amelyen a kenőanyag gőze belobban, de nem ég folyamatosan.
M
Magas hőmérsékletű habzás: Motorolajok és hajtóműolajok levegő-olaj kölcsönhatásának 150 C fokos hőmérsékleten való viselkedése, annak alkalmazástechnikai vizsgálata.
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok – - traktorolaj -
O
Oxidációs és hő-stabilitás: A kenőanyag oxigénnel szembeni ellenálló-képesség mértéke. A legtöbb kenőanyag tárolási időtartamának vagy használati élettartamának jellemzője.
P
PAG (poli alkilén-glikol): A magasabb viszkozitásindex mellet -30 és -50 C fok közötti deremedéspont és alacsony párolgási veszteség jellemzi. A vegyes súrlódási tartományban jó kenési tulajdonságokokon túl, a gyors biodegrabilitás is alaptulajdonsága. A magas hőmérséklet és oxidáció hatására megindult bomlási folyamatok során csak illékony komponenesek keletkeznek, ezért különesen alkalmas különböző hajtómű kenőanyagok alapolajainak. Nem mérgező és nem gyúlékony ezért használják még, láng-álló hidraulika folyadékok, kompresszor és hűtőgépolajok formulázásához is.
PAO (poli alfa-olefin): A leggyakrabban használt szintetikus olaj. Legfontosabb felhasználási területek: motorolajok, hajtóműolajok (differenciálmű, automataváltó ATF és legéscsillapító ), kenőzsírok.
Párolgási veszteség: Adott hőmérsékleten párolgás révén bekövetkező relatív tömegveszteség. Használati értéke az olajfogyasztás, olajbesűrűsödés, összetétel és minőségváltozás tervezésénél van.
Pelyhesedési pont: hűtőgépolajokkal kapcsolatban használt alkalmazástechnikai jellemző, az a hőmérséklet, amikor az olaj kiválik a hűtőközeg-olaj keverékből.
PIB (poli izo-butilén): Az előnyei: szerves anyagokkal való jó összeférhetőség, jó kenőképesség és nyírásstabilitás, jó korróziós tulajdonságok, füst nélkül elég és nem mérgező. A nagy párolgási hajlam, az alacsony lobbanáspont és kedvezőtlen viszkozitásindex miatt ”csak” a kétütemű motorolajok, hajtóműolajok, hidraulika olajok és fémmemgmunkálási segédanygok gyárátsánál alkalmazzák.
S
Súrlódás: A súrlódás elmozdulást vagy mozgást gátló hatás, amely két test közötti érintkező felületen, vagy az anyag belsejében alakul ki.
Súrlódási formái:
Megjelenés helye szerint :- külső ( érintkező felületek között ) és - belső ( áramló közegben vagy szilárd testben ) súrlódás
Mozgásforma szerint : csúszó és gördülő súrlódás
Mozgásállapot szerint : nyugvó és mozgó súrlódás
Kenésállapot szerint : száraz, határállapot, vegyes és folyadéksúrlódás
Súrlódás módosító (FM-friction modifier) adalékok: A határkenés körülményei között befolyásolják a súrlódási együttható értékét. Olyan felületaktív anyagok, amelyek vagy súrlódás csökkentők vagy súrlódás növelők lehetnek.
Szűrhetőség: Hidraulika olajok üzemi viselkedésének meghatározója. Fontos a hidraulikarendszer szűrő kiválasztás szempontjából.
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok – - traktorolaj -
T
Teljesítményszint: A teljesítményszint a kenőolajok egyik legfontosabb alkalmazástechnikai értéke, magába foglalja az olaj adalékolásából adódó tulajdonságokat, Így meghatározza az egyes kenőanyagok alkalmazhatóságának határait. A teljesítményszinteket olaj- és géplaboratóriumi (motorfékpadi) vizsgálatok sorozatával állapítják meg. Egy kenőanyag csak akkor felel meg egy adott előírásnak, ha annak minden pontját maradéktalanul teljesíti. A teljesítményszint szerinti osztályozás a nemzetközi gyakorlatban az ISO, API, ACEA stb. előírásai szerint szokásos.
Tömítőanyag összeférhetőség: A kenőolajok hatására bekövetkező, zsugorodás, duzzadás, rugalmasságvesztés az alkalmazott tömítőanyagon. A hidraulika és motorolajok fontos jellemzője.
V
Viszkozitás: a viszkozitás, a folyadék folyási képességének mérőszáma, amely a folyadékrétegek egymáson való elcsúszásánál fellépő belső súrlódást, ellenállást jellemzi. Amelyik folyadéknak magas a belső súrlódása, annak magas a mérőszáma, tehát a viszkozitása.
Viszkózus folyáspont: az olaj zavarosodás nélkül éri el a folyáspontot, az ilyen olaj adalékolással nem javítható.
Vízelváló képesség: Hidraulika és turbinaolajok turbulenciával egyidejűleg vízszennyezésnek kitett olaj jellemzője. A kondenzált gőztől, bekevert víztől való elválás képessége, az, az idő amíg a keverék (víz-olaj emulzió) 30 perc alatt 3ml értékre csökken.
Z
Zavarosodási pont: Az a hőmérséklet, ahol a paraffinok, viaszok stb. anyagok kezdenek kicsapódni, ez a viaszosodás jellegzetes zavarosságot opálosodást okoz. A kicsapódó viasz akadályozza az olajáramlást.
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok – - traktorolaj -