Az automata váltók fejlesztése és gyártása amerikában kezdődött. A Ford és a General Motors a két nagy automata sebességváltó gyártó cég más-más irányban kezde meg a fejlesztést így eltérő tulajdonságú automataváltó olajokra volt szükség.
Az automatikus hajtóművek műszaki megoldásai sokszor annyira egyediek, hogy a gép-gyártók jó része saját szabvány-előírásaihoz ragaszkodik. Az automata váltó olajok használatánál figyelembe kell venni, hogy a motorolajokra érvényes megállapítás - miszerint a magasabb teljesítményszintű kenőanyaggal kiváltható az alacsonyabb teljesítményszintű – általában nem alkalmazható.
Az egyedi előírások a Ford és GM gyártokon kívül a Mercedes-Benz (MB),
MAN, a ZF és a Voith cégek nevéhez fűződnek.
Az automata váltók olajának igen sok feladatot kell maradéktalanul ellátnia. Mint hagyományos váltó olajnak a következő követelményeket kell teljesíteni:
Változatos terhelés és sebesség mellett is biztosítania kell a kenőfilm kialakulását, megfelelő viszkozitással és nyomás-állósággal. Csökkentse a hajtómű zajszintjét, akadályozza meg a fogfelületek károsodását (karcosodás, pikkelyesedés, gödrösödés, stb.). Tulajdonságait hosszú időn keresztül stabilan meg kell tartania. Fontos az öregedésállóság. Az automata váltó olajnak védenie kell a hajtómű szerkezeti anyagait a korróziótól. A tömítő anyagokat az automata váltó olaj kémiailag nem támadhatja meg. A hőmérséklet növekedése ellenére is folyási tulajdonságai révén biztosítsa a tervezett hatásfokot az üzemelés alatt.
Az automata váltó olajoknak (ATF-nek) a fentieken túl a következő funkciókat is el kell látni:
- hőelvezetés (a súrlódóbetétek megfelelő hűtése a tengelykapcsolóban ),
-hidraulikus munkafolyadékfolyadéka kormányszervo berendezésekben,
- hosszú időn keresztül szabályozott súrlódás biztosítása,
- hidraulikus energia-átvivő közeg a hidrodinamikus tengelykapcsolóban ill. nyomaték-átalakítóban,
- a kapcsolótárcsák betétjeinek kenőanyaga az automata váltó olaj.
Az automata váltó olajok (ATF-ek) esetében a motorolajokhoz és a hagyományos közlekedési hajtóműolajokhoz hasonló viszkozitási besorolást nem határoztak meg. Általában egységesen 150 feletti viszkozitási indexű olajokat alkalmaznak.
Teljesítményszitek:
Ford |
General Motors |
Európai hajtóműgyártók(MB,MAN,ZF,Voith) |
M4C33-A-G |
ATF Type A Suffix A |
MB 236.2, MAN 339 Typ A |
M2C166-H |
Dexron |
MAN 339 Typ B |
Mercon Mercon |
Dexron-IID Dexron IIE |
MB 236.6/236.7, MAN 339 Type C,D Voith G607, ZF TE-ML-09, ZF TE-ML-11/14 |
Mercon |
Dexron III |
ZF TE-ML 14/A,B,C |
Mercon V |
Dexron IV |
Voith G1363 |
A két nagy automata sebességváltó gyártó cég, a Ford és a General Motors külön utakon járt, így eltérő tulajdonságú automata váltó olajok használatát írta elő. A napjainkban gyártott automata váltók tervezési tendenciái közeledést mutatnak, így ma már lehetséges olyan automataváltó olaj gyártása, amely mindkét gyártó igényét is kielégíti.
Az automata váltó olajok (ATF) létezésüket az elvárt műszaki igényeken túl az alapolaj gyártás javulásának és a fejlett adaléktechnológiának köszönhetik. Az automata váltó olajok (folyadékok) olyan „alkatrészei” a váltóműveknek, amelyek párhuzamosan fejlődnek a konstrukciók változásaival.
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok - - traktorolajok -
info.szintetikusolaj@gmail.com