A műszaki életben ma, már történelminek számító ’80-as évek, a szintetikus olaj elterjedése valójában ekkor kezdődött.
A levegő elősűrítők, másképp turbófeltöltők elterjedése a személygép-kocsikban is, a felszínre hozott egy olyan problémát amelyet nem lehetett a kenőanyagfejlesztések során figyelmen kívül hagyni. Magyarországon voltak olyan, új autók, amelynek a szélvédőjén 2003-ban, még ott volt a matrica,
„Leállítás előtt kérem egy percig a motort alapjáraton működtetni”.
Mit jelentett ez?
A turbótöltők 30.000…80.000 ford./perc fordulatszámon üzemeltek és úszó ágyazású csapágyperselyek biztosították a turbina és a kompresszor járó-kerekek futását. A kenőolajnak kellett a csapágyperselyek kenésén túl a forró kipufogógázzal hajtott turbina járókerék felől érkező hőt, a rendszerben limitált szinten tartani, elvezetni. Ez üzem közben nem is jelentett problémát, hanem a motor leállítása után, megszűnő olajáramlás (hűtés) eredményeként a turbótengely hőmérséklet 80-90 C fokkal megemelkedett, és a párolgó, elvékonyodó kenőfilm elkokszosodása miatt, korom képződött a kenési helyeken.
A korom, ami a következő indításnál, mint kopásnövelő jelentkezik. A koromképződés elkerülése érdekében ragasztottak ki ilyen matricákat, de ez még nem jelentett garanciát arra, hogy ez a gyakorlatban mindig megvalósuljon. A problémát meg kellett oldani. A magasabb hőmérsékleten stabil, alacsony párolgási hajlammal bíró, szintetikus olaj jelentette a megoldást.
Mikor kell szintetikus olajat alkalmazni?
Ha, az elvárt tulajdonság nem érhető el kőolajalapú hagyományos előállítású alapolaj, jelentős költségű adalékolásával sem, akkor szintetikus olajat (kenőfolyadékot) kell alkalmazni.
Mi a szintetikus olaj?
A szintetikus olaj, olyan kémiai reakciókkal előállított, általában szénhidrogén alapú termék, amely biológiailag jól lebontható, ezért kevésbé környezetkárosító anyag. A szintetikus olajat az előre ismert és szabályozott minőség jellemzi.
Helyettesíti a kenőanyagban az olajat, ha a kenési hely által támasztott követelményeket nem tudjuk gazdaságosan kőolajalapú hagyományos termékkel kielégíteni.
A szintetikus olaj térnyerése egyértelműen meghatározta, az, azt követő fejlesztések irányát, a számos előnyén túl pl.: a magas hőmérsékletű stabilitás, ami talán az egyik legfontosabb, jó szolgálatot tett az európai konstruktőrök anyagtakarékossági elveinek megvalósításához. Az európai motorok kisebbek, lényegesen magasabb fordulatszámon üzemelnek. A magas hőmérséklet miatt nagyobb az motorkenőanyagok oxidációs igénybevétele.
A kőolaj-eredetű alapolajok alkalmazási korlátait, mint pl. a rossz alacsony hőmérsékletű viszkozitás, korróziós hatás, a biológiai lebonthatóság, stb. a szintetikus olaj megoldja. Tehát a szintetikus olajok használata és fejlesztése, mind alkalmazás-technológiailag, mind a környezetvédelem szempontjából indokolt volt.
A motorolaj csomagoláson levő jelölés, már információt ad nekünk:a hidegoldali SAE 10W viszkozitás általában rész-szintetikus, míg a SAE 5W, SAE 0W fokozatok kizárólag szintetikus alapolajat jelentenek. - a viszkozitás egy másik oldalon -
>> tovább az olaj adalék oldalra >>
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok - - traktorolajok
info.szintetikusolaj@gmail.com