Szintetikus olajok

A szintetikus olaj az alapolajat helyettesíti a kenőanyagokban, ha a kenési hely által támasztott követelményeket nem lehet gazdaságosan kőolajalapú, hagyományos termékkel biztosítani.

Sebességváltó olajok

(közlekedési hajtóműolajok)


A járművekben használt belsőégésű motorok forgattyús tengelyén leadott forgatónyomatékát a hajtott kerekekhez és a használati céltól függő munkavégző eszközökhöz a jármű erőátviteli rendszere származtatja át. Az erőátviteli rendszer lehet:

- mechanikus

- hidrodinamikus

- hidrosztatikus

- elektromos

- kombinált

- hibrid

A gépjármű technikában jó hatásfokának és megbízhatóságának köszönhetően a mechanikus átviteli mód a legelterjedtebb.

A használati cél (személyszállítás, áruszállítás, rakodás-anyagmozgatás, mezőgazdasági munkavégzés stb.) és az általa igényelt felépítmény kialakítása határozza meg a mechanikus erőátviteli rendszer (hajtáslánc) elemeit, melyek általában a következők lehetnek:

- tengelykapcsolók

- sebességváltók (nyomatékváltók)

- osztóművek, haránthajtóművek

- kardánhajtások

- véghajtóművek

A sebeségváltóművek funkciója a megfelelő áttételezés megválasztása az adott járművel elvégzendő feladathoz. A használati cél elérése, azaz a nyomaték és a fordulatszám módosítása.

A sebességváltó olajok azok a kenőanyagok, amelyek hajtóművek (sebesség-váltók, differenciálművek, osztóművek) - általában nyomatékátvitelt megvalósító fogaskerékrendszer - kenését végzik.

A sebességváltó olajoknak a következő összetett tulajdonságokkal kell egyidejűleg rendelkezniük:

- kopásgátló tulajdonságok (filmszilárdság, jó kenési tulajdonság, illetve EP hatás),

- optimális folyási tulajdonságok (alacsony hőmérsékleten minél kisebb, magas hőmérsékleten megfelelően hordképes filmet biztosító viszkozitás, elegendően alacsony folyáspont),

- zaj és vibráció csökkentése,

- korróziógátló tulajdonság (átmeneti korrózióvédő hatás és a korróziós kopás értéke minimális legyen),

- összeférhetőség a tömítőanyagokkal,

- a tulajdonságok megtartása hosszú időn keresztül: öregedésállóság, oxidációs stabilitás, mechanikai stabilitás.

 

sebvalto.jpg

 

A kopás csökkentésére vonatkozó követelmény nagyon széles skálán értelmezhető. A hajtómű fogaskerékpárjai közötti gördülő és csúszó mozgás ugyanis a fogaskerék rendszer geometriájától és a terhelési körülményektől függően, eltérő nyomás, illetve hőmérsékleti viszonyok között jön létre. Az olaj hordképessége és a kenőfilm szilárdsága az alkalmazott sebességváltó olaj viszkozitásának növekedésével, általában nő.

A közlekedési eszközök tervezői az erőátviteli berendezések méreteit mind kisebbre, illetve az átvitt teljesítményt mind nagyobbra igyekeznek tervezni. Ezért az esetenként rendkívül nagy nyomású (Extreme Pressure >> EP) állapotok, továbbá, az ezt kísérő magas hőmérsékleti körülmények között a kenőolaj önmagában nagy viszkozitás esetében sem tud hordképes kenőfilmet biztosítani.

 

200px-involute_wheel.gif

 

Ilyen helyzet alakul ki a hipoid fogazatú fogaskerék pároknál, differen-ciálművek egyes fogkapcsolatainál. Ezeknél a valódi érintkezési felületek csúszó kapcsolódása viszonylag hosszú ideig nagyon magas hőmérsékletű helyeket eredményez. Ilyen hajtóművek kenésére csak az EP adalékolású  sebességváltó olajok alkalmasak.

A sebességváltó olaj fent említett tulajdonságainak biztosítására az alapolajokat különféle, egymás hatását elősegítő, precízen összeválogatott adalékokkal készítik fel az üzemi körülményekre.

- kopásgátló,

- EP hatású, VI-növelő,

- folyáspont csökkentő,

- korróziógátló,

- oxidációgátló,

- habzásgátló, stb. 

A kopásgátló adalék erősen tapadó kenőfilmet képes biztosítani. Ez a tapadóképesség (adszorpció) azonban a hőmérséklet növekedésével csökken. Márpedig nagy terhelést átvivő fogfelületeken igen magas hőmérsékletek lépnek fel. Ilyen esetben a sebességváltó olajban olyan adalékok használata szükséges, amelyek a fémfelülettel reakcióba lépnek.

Az ilyen kemiszorpciós rétegek a kenőfilm átszakadása esetén átveszik a kenőréteg szerepét és megakadályozzák a fogfelület károsodását. Az EP adalékok ilyen mechanizmus szerint működnek. Tipikus EP adalékok a kén-, foszfor-, illetve kénfoszfor-típusú vegyületek.

 

A közlekedési hajtóműolajok (sebességváltó olajok) osztályozása - a motorolajokhoz hasonlóan - a viszkozitás és teljesítményszint szerint történik.

Teljesítményszint szerinti osztályozás

A sebességváltó olajok teljesítményszint szerinti osztályozása a API (American Petroleum Institut) alapján a világon mindenütt egyforma, a jelölés  GL (Gear Lubricant) és hat fokozata van, amelyből az 1; 2; 3 a személygépkocsi sebességváltókhoz nem alkalmasak, a 6-os jelű teljesítményszint gyakorlatilag nem használatos. A meghatározó európai autógyárak saját minősítési rendszert dolgoztak ki a sebeségváltó olajok elvárt teljesítményszintjének meghatározásához.

A sebességváltó olajok gépgyártói jelölései: Mercedes Benz 235.1; MAN 341; VW501.50; ZF TE-ML-02, amely megfelel az API GL-4 teljesít-ményszintnek. Szinkronváltók, mérsékelt igénybevétel mellett.

 

24480397kicsi.jpg

 

Mercedes Benz 235; MAN 342; ZF TE-ML-05 ami megfelel az API GL-5 teljesítményszintnek. Alacsonyabb teljesítményszintet igénylő helyekre nem minden esetben felel meg.

A különböző differenciálzárak és visco-kuplungok elterjedésével jelent meg elsősorban az API GL-5 teljesítmény osztályban, a növelt súrlódási tényezőjű úgynevezett LS (Limited-Slip) sebességváltó olajok iránti igény. A jelzett speciális tulajdonságot különleges adalékolással tudják biztosítani az olajgyártók, amelyet a csomagolásokon LS rövidítéssel fel is tüntetnek.

Az ilyen sebességváltó olajat igénylő helyeknél más hajtóműolaj betöltése komoly működési zavarokat idézhet elő. Csak érdekes-ségképpen jegyezzük meg, hogy egyes motorkerékpárok nedves kuplungjaihoz is LS kenőanyagot írnak elő, sok esetben azonban nem hajtómű-, hanem motorolaj formájában.

 


 

Viszkozitás

A sebességváltó olajok viszkozitás szerinti osztályozását a SAE J 306 szabvány képezi. A viszkozitási osztály megválasztásánál figyelemmel kell lenni az éghajlatra is, mert ugye más az afrikai átlag hőmérséklet, mint a sarkkörök közelében. Hazánkban az általánosan használt sebességváltó olaj a 80W90 kétfokozatú SAE viszkozitási osztályú.

 

 nevtelen.jpg


 olajcsepp.jpg

<< vissza az előző oldalra

tovább az automataváltó ATF olaj oldalra>>

- szintetikus olaj -         - olaj adalék -       - olaj viszkozitás -        - sebességváltó olaj -

- automataváltó ATF olaj -        - a fékolaj -        - motorkerékpár-olaj -

- kétütemű motorolaj -        - olajcsere -        - hidraulika olajok -     - traktorolajok -

 

info.szintetikusolaj@gmail.com

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 32
Tegnapi: 69
Heti: 252
Havi: 1 213
Össz.: 309 446

Látogatottság növelés
Oldal: sebességváltó olaj
Szintetikus olajok - © 2008 - 2017 - szintetikusolaj.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: 2t olaj teszt - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »