A járművekben használt belsőégésű motorok forgattyús tengelyén leadott forgatónyomatékát a hajtott kerekekhez és a használati céltól függő munkavégző eszközökhöz a jármű erőátviteli rendszere származtatja át. Az erőátviteli rendszer lehet:
- mechanikus
- hidrodinamikus
- hidrosztatikus
- elektromos
- kombinált
- hibrid
A gépjármű technikában jó hatásfokának és megbízhatóságának köszönhetően a mechanikus átviteli mód a legelterjedtebb.
A használati cél (személyszállítás, áruszállítás, rakodás-anyagmozgatás, mezőgazdasági munkavégzés stb.) és az általa igényelt felépítmény kialakítása határozza meg a mechanikus erőátviteli rendszer (hajtáslánc) elemeit, melyek általában a következők lehetnek:
- tengelykapcsolók
- sebességváltók (nyomatékváltók)
- osztóművek, haránthajtóművek
- kardánhajtások
- véghajtóművek
A sebeségváltóművek funkciója a megfelelő áttételezés megválasztása az adott járművel elvégzendő feladathoz. A használati cél elérése, azaz a nyomaték és a fordulatszám módosítása.
A sebességváltó olajok azok a kenőanyagok, amelyek hajtóművek (sebesség-váltók, differenciálművek, osztóművek) - általában nyomatékátvitelt megvalósító fogaskerékrendszer - kenését végzik.
A sebességváltó olajoknak a következő összetett tulajdonságokkal kell egyidejűleg rendelkezniük:
- kopásgátló tulajdonságok (filmszilárdság, jó kenési tulajdonság, illetve EP hatás),
- optimális folyási tulajdonságok (alacsony hőmérsékleten minél kisebb, magas hőmérsékleten megfelelően hordképes filmet biztosító viszkozitás, elegendően alacsony folyáspont),
- zaj és vibráció csökkentése,
- korróziógátló tulajdonság (átmeneti korrózióvédő hatás és a korróziós kopás értéke minimális legyen),
- összeférhetőség a tömítőanyagokkal,
- a tulajdonságok megtartása hosszú időn keresztül: öregedésállóság, oxidációs stabilitás, mechanikai stabilitás.
A kopás csökkentésére vonatkozó követelmény nagyon széles skálán értelmezhető. A hajtómű fogaskerékpárjai közötti gördülő és csúszó mozgás ugyanis a fogaskerék rendszer geometriájától és a terhelési körülményektől függően, eltérő nyomás, illetve hőmérsékleti viszonyok között jön létre. Az olaj hordképessége és a kenőfilm szilárdsága az alkalmazott sebességváltó olaj viszkozitásának növekedésével, általában nő.
A közlekedési eszközök tervezői az erőátviteli berendezések méreteit mind kisebbre, illetve az átvitt teljesítményt mind nagyobbra igyekeznek tervezni. Ezért az esetenként rendkívül nagy nyomású (Extreme Pressure >> EP) állapotok, továbbá, az ezt kísérő magas hőmérsékleti körülmények között a kenőolaj önmagában nagy viszkozitás esetében sem tud hordképes kenőfilmet biztosítani.
Ilyen helyzet alakul ki a hipoid fogazatú fogaskerék pároknál, differen-ciálművek egyes fogkapcsolatainál. Ezeknél a valódi érintkezési felületek csúszó kapcsolódása viszonylag hosszú ideig nagyon magas hőmérsékletű helyeket eredményez. Ilyen hajtóművek kenésére csak az EP adalékolású sebességváltó olajok alkalmasak.
A sebességváltó olaj fent említett tulajdonságainak biztosítására az alapolajokat különféle, egymás hatását elősegítő, precízen összeválogatott adalékokkal készítik fel az üzemi körülményekre.
- kopásgátló,
- folyáspont csökkentő,
- korróziógátló,
- oxidációgátló,
- habzásgátló, stb.
A kopásgátló adalék erősen tapadó kenőfilmet képes biztosítani. Ez a tapadóképesség (adszorpció) azonban a hőmérséklet növekedésével csökken. Márpedig nagy terhelést átvivő fogfelületeken igen magas hőmérsékletek lépnek fel. Ilyen esetben a sebességváltó olajban olyan adalékok használata szükséges, amelyek a fémfelülettel reakcióba lépnek.
Az ilyen kemiszorpciós rétegek a kenőfilm átszakadása esetén átveszik a kenőréteg szerepét és megakadályozzák a fogfelület károsodását. Az EP adalékok ilyen mechanizmus szerint működnek. Tipikus EP adalékok a kén-, foszfor-, illetve kénfoszfor-típusú vegyületek.
A közlekedési hajtóműolajok (sebességváltó olajok) osztályozása - a motorolajokhoz hasonlóan - a viszkozitás és teljesítményszint szerint történik.
Teljesítményszint szerinti osztályozás
A sebességváltó olajok teljesítményszint szerinti osztályozása a API (American Petroleum Institut) alapján a világon mindenütt egyforma, a jelölés GL (Gear Lubricant) és hat fokozata van, amelyből az 1; 2; 3 a személygépkocsi sebességváltókhoz nem alkalmasak, a 6-os jelű teljesítményszint gyakorlatilag nem használatos. A meghatározó európai autógyárak saját minősítési rendszert dolgoztak ki a sebeségváltó olajok elvárt teljesítményszintjének meghatározásához.
A sebességváltó olajok gépgyártói jelölései: Mercedes Benz 235.1; MAN 341; VW501.50; ZF TE-ML-02, amely megfelel az API GL-4 teljesít-ményszintnek. Szinkronváltók, mérsékelt igénybevétel mellett.
Mercedes Benz 235; MAN 342; ZF TE-ML-05 ami megfelel az API GL-5 teljesítményszintnek. Alacsonyabb teljesítményszintet igénylő helyekre nem minden esetben felel meg.
A különböző differenciálzárak és visco-kuplungok elterjedésével jelent meg elsősorban az API GL-5 teljesítmény osztályban, a növelt súrlódási tényezőjű úgynevezett LS (Limited-Slip) sebességváltó olajok iránti igény. A jelzett speciális tulajdonságot különleges adalékolással tudják biztosítani az olajgyártók, amelyet a csomagolásokon LS rövidítéssel fel is tüntetnek.
Az ilyen sebességváltó olajat igénylő helyeknél más hajtóműolaj betöltése komoly működési zavarokat idézhet elő. Csak érdekes-ségképpen jegyezzük meg, hogy egyes motorkerékpárok nedves kuplungjaihoz is LS kenőanyagot írnak elő, sok esetben azonban nem hajtómű-, hanem motorolaj formájában.
Viszkozitás
A sebességváltó olajok viszkozitás szerinti osztályozását a SAE J 306 szabvány képezi. A viszkozitási osztály megválasztásánál figyelemmel kell lenni az éghajlatra is, mert ugye más az afrikai átlag hőmérséklet, mint a sarkkörök közelében. Hazánkban az általánosan használt sebességváltó olaj a 80W90 kétfokozatú SAE viszkozitási osztályú.
tovább az automataváltó ATF olaj oldalra>>
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok - - traktorolajok -
info.szintetikusolaj@gmail.com