A belsőégésű dugattyús motorok kenőanyagainak elhasználódása, leépülése, lenyíródása elsősorban az adott konstrukciós kialakítástól, az üzemi körülményektől és a terhelések nagyságától függ. Még a legkíméletesebb üzemmódot választva is elkerülhetetlen az olajcsere.
Az üzem közben a motorolajban végbemenő fizikai, kémiai változások alkalmatlanná teszik azt, az adott rendszerben az összetett funkció ellátására.
Az olajcserét előidéző igénybevételek és következmények motorolajban az alábbiak:
| IGÉNYBEVÉTEL | 
| nagyfokú hőterhelés | 
| mechanikai lenyíródás | 
| szennyezőanyagok | 
| üzemanyaggal való higulás | 
| koromterhelés | 
| egyéb égéstermékek | 
| kondenzvíz | 
| >>> KÖVETKEZMÉNY | 
| >>> oxidáció, öregedés | 
| >>> viszkozitáscsökkenés | 
| >>> kopásnövekedés, | 
| viszkozitásváltozás, | 
| öregedés | 
| >>> viszkozitásvesztés | 
| >>> viszkozitásnövekedés, | 
| lerakódás képződés, | 
| furattükrösödés | 
| >>> savasodás, | 
| iszapképződés, | 
| lakkgyanta képződés, | 
| öregedés | 
| >>> korróziós veszély, | 
| iszapképződés, | 
| viszkozitásváltozás | 

A motorolaj szerkezeti felépítéséből az üzem során adódó változások és az üzemeltetési körülmények külső hatásaiból létrejött elhasználódások összességének eredménye, a tervezett olajcsere.
A kenőanyag elhasználódása: az öregedés, elsősorban az oxidáció, de az üzemanyagok elégése során felszabaduló savas gázok következtében létrejött nitráció és szulfáció. A motorolajok elhasználódása alatt, mint szerves vegyületek oxigénfelvétel hatására létrejövő kémiai változásait és a változások, a kenőanyag, fizikai jellemzőire gyakorolt hatásait értjük. A termikus bomlási folyamat, amely oxigén jelenléte nélkül is lezajlik, a szénhidrogén molekulák széteséséhez vezet.
A motor kenőanyagok túlzottan gyors öregedésének, a mai korszerű szintetikus alapolajú termékek esetében kisebb a veszélye.
A motorolaj tönkremenetelét és az ezt követő olajcserét, sok esetben egy másik ok, valamely adalék vagy adalékok leépülése mint pl.: detergens-diszpergens vagy viszkozitásindex-javító, stb. okozza.
A motorolajba az üzemszerű használat során gáznemű, folyékony és szilárd szennyeződések kerülnek. A gáznemű szennyezők elsősorban az égésgázok, a folyékony az elégetlen üzemanyag, a kondenzvíz és...

...a hűtőfolyadék lehet. A szilárd szennyezők közé tartoznak a kopásfémek, a korom és fémvegyületek, valamint a bekerülő por, szennyezők telíthetik a motorolajt és járulnak hozzá elhasználódásához.
Az elhasználódás folyamata nagyban függ a következő körülményektől.
Az adott szerkezeti egység konstrukciójábóladódó feltételek:
A motor állapotától:
Az üzemeltetési körülmények:

A gyakorlatban az olajcserénél alkalmazott motorolajok használatára és felhasználhatóságára háromféle meghatározás használatos:
- megengedett használati idő, vagyis a motor új olajjal való feltöltésétől a következő olajcseréig megengedett időintervallum ( pl.: 1 év ).
- futásteljesítmény, a tényleges terhelések miatt kikötött, megengedett megtett kilométer, üzemóra, vagy az elégetett üzemanyag mennyisége, a következő olajcseréig.
- a motorolaj bontatlan csomagoláson előírt szavatossági ideje, a gyártás-tól számított felhasználhatóság.
Az olajcserét a motorolaj csereperiódusának teljes és maradéktalan kitöltése céljából, fontos szakszerűen és gondosan elvégezni.
Az olajcsere alkalmával érdemes a következőket betartani vagy betartatni: Az elhasznált motorolaj leengedését üzem-meleg motorhőmérsékletnél kell megvalósítani, mivel ilyenkor az olaj viszkozitása kisebb ezért az elhasznált kenőanyag könnyebben kifolyik a problémás helyekről is.
A használt szűrő eltávolítása után fel kell tenni a megfelelő kapacitású, és minőségű új szűrőt, vissza kell a leeresztő csavart tisztítás után az új tömítő alátéttel a leeresztő-furatba helyezni és az előírt nyomatékkal meghúzni.
A friss motorolaj betöltése után a rövid járatás és álló motornál olajszint ellenőrzés, ha szükséges utántöltés.
A motor olajcsere alkalmával illik a levegőszűrőt is kicserélni.
Célszerű az olajcserét szervizkörülmények között végrehajtani, mert a mai korszerű eszközök minimálisra csökkentik az olajcsere folyamatát időben és környezetvédelmi kockázat szempontjából.

továbba hidraulika olajok oldalra>>
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok - - traktorolajok -
info.szintetikusolaj@gmail.com