Szintetikus olajok

A szintetikus olaj az alapolajat helyettesíti a kenőanyagokban, ha a kenési hely által támasztott követelményeket nem lehet gazdaságosan kőolajalapú, hagyományos termékkel biztosítani.

 Az olajcsere 


 

A belsőégésű dugattyús motorok kenőanyagainak elhasználódása, leépülése, lenyíródása elsősorban az adott konstrukciós kialakítástól, az üzemi körülményektől és a terhelések nagyságától függ. Még a legkíméletesebb üzemmódot választva is elkerülhetetlen az olajcsere. 

Az üzem közben a motorolajban végbemenő fizikai, kémiai változások alkalmatlanná teszik azt, az adott rendszerben az összetett funkció ellátására.

Az olajcserét előidéző igénybevételek és következmények motorolajban az alábbiak:

IGÉNYBEVÉTEL
nagyfokú hőterhelés
mechanikai lenyíródás
szennyezőanyagok
 
 
üzemanyaggal való higulás
koromterhelés
 
 
egyéb égéstermékek
 
 
 
kondenzvíz
 
 
 
>>> KÖVETKEZMÉNY
>>>   oxidáció, öregedés
>>>   viszkozitáscsökkenés
>>>   kopásnövekedés,
          viszkozitásváltozás,
          öregedés
>>>   viszkozitásvesztés
>>>   viszkozitásnövekedés,
          lerakódás képződés,
          furattükrösödés
>>>   savasodás,
          iszapképződés,
          lakkgyanta képződés,
          öregedés
>>>   korróziós veszély,
          iszapképződés,
          viszkozitásváltozás
 

 

 

olajszerv.jpg

 

A motorolaj szerkezeti felépítéséből az üzem során adódó változások és az üzemeltetési körülmények külső hatásaiból létrejött elhasználódások összességének eredménye, a tervezett olajcsere.

 

A kenőanyag elhasználódása: az öregedés, elsősorban az oxidáció, de az üzemanyagok elégése során felszabaduló savas gázok következtében létrejött nitráció és szulfáció. A motorolajok elhasználódása alatt, mint szerves vegyületek oxigénfelvétel hatására létrejövő kémiai változásait és a változások, a kenőanyag, fizikai jellemzőire gyakorolt hatásait értjük. A termikus bomlási folyamat, amely oxigén jelenléte nélkül is lezajlik, a szénhidrogén molekulák széteséséhez vezet.

A motor kenőanyagok túlzottan gyors öregedésének, a mai korszerű szintetikus alapolajú termékek esetében kisebb a veszélye.

A motorolaj tönkremenetelét és az ezt követő olajcserét, sok esetben egy másik ok, valamely adalék vagy adalékok leépülése  mint pl.: detergens-diszpergens vagy viszkozitásindex-javító, stb. okozza.

A motorolajba az üzemszerű használat során gáznemű, folyékony és szilárd szennyeződések kerülnek. A gáznemű szennyezők elsősorban az égésgázok, a folyékony az elégetlen üzemanyag, a kondenzvíz és...

 

olajcsere.jpg

 

...a hűtőfolyadék lehet. A szilárd szennyezők közé tartoznak a kopásfémek, a korom és fémvegyületek,  valamint a bekerülő por, szennyezők telíthetik a motorolajt és járulnak hozzá elhasználódásához.

Az elhasználódás folyamata nagyban függ a következő körülményektől.

Az adott szerkezeti egység konstrukciójábóladódó feltételek:

  • a motorolaj áramlási sebessége,
  • a nyírófeszültség és a felületi nyomás,
  • az átlagos olaj hőmérséklet 
  • a hő-csúcsok mértéke és gyakorisága,
  • az olajtöltet mennyisége,
  • a ciklusszám,
  • a természetes olajfogyasztás,
  • az olajszűrés minősége,
  • a külső szennyezők bejutásának lehetősége,
  • a szerkezeti anyagok kopásjellemzői.

A motor állapotától:

  • a rendellenes olajfogyasztás,
  • a futásteljesítmény,
  • a tömítettség állapota,
  • a kopások és deformációkból adódó termikus többletterhelések.

Az üzemeltetési körülmények:

  • a környezeti hőmérséklet,
  • a relatív páratartalom,
  • a környezeti porkoncentráció,
  • a hidegindítások gyakorisága,
  • a friss motorolaj minősége,
  • a fordulatszám ingadozások,
  • az olajutántöltés mennyisége és minősége,
  • a kenőanyaggal érintkező üzemanyag minősége,
  • a karbantartás minősége.

 

images_7.jpg

 

A gyakorlatban az olajcserénél alkalmazott motorolajok használatára és felhasználhatóságára háromféle meghatározás használatos:

- megengedett használati idő, vagyis a motor új olajjal való feltöltésétől a következő olajcseréig megengedett időintervallum ( pl.: 1 év ).

- futásteljesítmény, a tényleges terhelések miatt kikötött, megengedett megtett kilométer, üzemóra, vagy az elégetett üzemanyag mennyisége, a következő olajcseréig.

- a motorolaj bontatlan csomagoláson előírt szavatossági ideje, a gyártás-tól számított felhasználhatóság.

 

Az olajcserét a motorolaj csereperiódusának teljes és maradéktalan kitöltése céljából, fontos szakszerűen és gondosan elvégezni.

Az olajcsere alkalmával érdemes a következőket betartani vagy betartatni: Az elhasznált motorolaj leengedését üzem-meleg motorhőmérsékletnél kell megvalósítani, mivel ilyenkor az olaj viszkozitása kisebb ezért az elhasznált kenőanyag könnyebben kifolyik a problémás helyekről is.

A használt szűrő eltávolítása után fel kell tenni a megfelelő kapacitású, és minőségű új szűrőt, vissza kell a leeresztő csavart tisztítás után az új tömítő alátéttel a leeresztő-furatba helyezni és az előírt nyomatékkal meghúzni.

A friss motorolaj betöltése után a rövid járatás és álló motornál olajszint ellenőrzés, ha szükséges utántöltés.

A motor olajcsere alkalmával illik a levegőszűrőt is kicserélni.

 Célszerű az olajcserét szervizkörülmények között végrehajtani, mert a mai korszerű eszközök minimálisra csökkentik az olajcsere folyamatát időben és környezetvédelmi kockázat szempontjából

 


 

olajcsepp.jpg

<< vissza az előző oldalra 

továbba hidraulika olajok oldalra>>

- szintetikus olaj -         - olaj adalék -       - olaj viszkozitás -        - sebességváltó olaj -

- automataváltó ATF olaj -        - a fékolaj -        - motorkerékpár-olaj -

- kétütemű motorolaj -        - olajcsere -        - hidraulika olajok -      - traktorolajok -

 

info.szintetikusolaj@gmail.com

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 14
Heti: 7
Havi: 377
Össz.: 461 870

Látogatottság növelés
Oldal: olajcsere
Szintetikus olajok - © 2008 - 2024 - szintetikusolaj.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »