A motorolajoknál fontos követelmény a kiváló teljesítmény, a magas hőmérséklethez tartozó kisebb viszkozitásnál is. A szintetikus alapolajok tulajdonságai erősen közelítenek a motor-gyártók elvárásaihoz, ennek ellenére igényelnek olaj adalékokat.
Az olaj adalék, olyan anyag ( általában vegyület ), amely a késztermék (kenőanyag, motorolaj, stb. ), a felhasználás szempontjából fontos tulajdonságait, képességeit javítja, és/vagy új tulajdonság kialakulását teszi lehetővé.
Más megközelítésben, az olajadalék megakadályoz vagy csökkent, a késztermékben az üzemi körülmények hatására bekövetkező, a pl: motorolajra nézve káros folyamatokat. Adalékokat, azért kell az alapolajokban feloldani és/vagy diszpergálni, hogy a kenőanyagokkal szemben elvárt követelményeket, a teljes csereperiódus ideje alatt a minőségi jellemzők jelentős változása nélkül biztosítsák.
A legnagyobb mennyiségben a motorolajok tartalmaznak olaj adalékokat, ezek lehetnek:
- felületen hatékony adalékok,
- detergens-diszpergens,
- kopásvédő adalék,
- súrlódáscsökkentő,
- korrózió-gátló,
- rozsda-gátló adalékok.
Az olaj adalékok másik fő csoportja, az olajminőséget javító hozzáadott vegyületek. Ilyenek:
- viszkozitás-index növelő,
- folyáspont-javító és
- szintetikus alapolajok esetén kenőképesség kondicionáló olaj adalékok.
A motorolaj készítményekben használt funkciójavítók harmadik fő csoportja az olajvédő, az üzem során végbemenő kémiai, fizikai állapotváltozásokat kompenzáló olaj adalékok:
- öregedés-gátlók,
- fém-dezaktivátorok,
- habzásgátlók.
A kenőanyagok, motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozása, másként a késztermékek, fizikai, kémiai, géplaboratóriumi és motorfékpadi vizsgálata (minősítése). Az alapolajok és a hozzáadott olaj adalékok kombinációjának az ellenőrzése, hogy az adott formula képes-e teljesíteni az elvárásokat a felhasználás ideje alatt, adott konstrukcióban és üzemeltetési körülmények mellett.
A használat jellegéből fakadóan azonban, azt is tudomásul kell venni, hogy a kenőanyag felkészítés lehetőségei végesek, tehát az "alkatrész" elhasználódik, az olaj adalékok elfogynak, vagy a kémiai és fizikai reakciók során átalakulnak az alapolaj tönkremenetével (lenyíródásával) együtt.
A cél, hogy ez lehetőleg szinkronban és a csereperiódus kitöltése mellett történjen. Azonban, arra is ki kell térni, hogy a motor- és egyéb olajok, benne az olaj adalékok elhasználódási folyamata és jellege nagy mértékben függ,
A piacon található olaj adalékok, melyeket utántöltésre ajánlanak, nem kizárt, hogy egy nehéz üzemi körülmények között sok kilómétert vagy üzemórát teljesített motorban, abba utántöltve javulást eredményez, de a formulázott motorolajok utólagos adalékolása nem indokolt.
Az olaj adalékok mennyisége a késztermékekben: a szintetikus alapolajok megjelenése megteremtette a lehetőséget, hogy az ilyen alapolajok előnyös tulajdonságai, valamint a konstrukciók és a gépgyártási alapanyag-minőségek fejlődése miatt, kevesebb teljesítmény módosító vegyületet (adalékot) kell alkalmazni a motorolajokban.
A környezetvédelmi és gazdaságossági elvárások miatt azonban a csereperiódusok idejének nyújtása folyamatos fejlesztéseket igényel. Tehát az olaj adalékok használatát, nem lehet megkerülni, a kenőanyag, így a motorolaj gyártásban sem.
Ha a minősítő-szervezetek által igazolt teljesítményszintű olajat használunk a viszkozitási osztály helyes megválasztásával, a gépkönyv alapján, akkor az ajánlott olaj alkalmazásából kárunk, nem keletkezik.
Az elhasználódott kenőolajat le kell cserélni, így az veszélyes hulladékká válik. A motorolajokból regenerálással nagyon nehéz újrahasznosítható terméket előállítani. Utó-adalékolással is, csak bizonytalan használati értékű terméket tudunk kinyerni.
>> tovább az olaj viszkozitás oldalra>>
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok - - traktorolajok -
info.szintetikusolaj@gmail.com