A traktorok és más mezőgazdasági erőgépek motor, hajtómű, hidraulika rendszereinek egységes kenésére alkalmasak, az un. univerzális traktorolajok, amelyeknek két alapvető típusa ismeretes.
Az UTTO-típusú (Universal Tractor Transmission Oil) traktorolajok a hajtómű és a hidraulikus berendezések, míg a TOU-típusú (Tractor Oil Universal) traktorolajok a mezőgazdasági gépek valamennyi olajkenési helyének igényeit képesek egyidejűleg biztosítani.
A TOU traktorolajok továbbfejlesztett változata a STOU-tipus (Super Tractor Oil Universal), amely a turbófeltöltésű motorok, valamint nedves fékek kenésére és hidraulikus munkafolyadéknak is alkalmas.
Az univerzális traktorolajok létezésüket a fejlett alapolaj-gyártásnak és adaléktechnológiának köszönhetik, ezért az eltérő kenési követelményeket képes egy ugyanazon termék a traktorolaj kielégíteni.
Az mezőgazdaságban (szántóföldi növénytermesztés), erdőgazdálkodás-ban, kertészetben, vízgazdálkodásban stb. a termelés technikai szükségleteit főként mobil gépekkel kell és lehet megoldani, ezek erőforrása az esetek döntő többségében belsőégésű motor.
A mobil gépek üzemeltetési körülményeit alapvetően a természeti környezet és annak jellemzői határozzák meg. A talaj-előkészítéstől a növényápoláson át a betakarításig a legszélsőségesebb időjárási viszonyok jelenhetnek meg, amelyeket figyelembe kell venni az üzemeltetés megtervezésénél is.
Az agrártermelést kiszolgáló erő-, önjáró- és egyéb munkagépeket a következő hatások érik, amelyeket figyelembe kell venni az üzemeltetési technológia és anyag (pl.:traktorolajok, olaj- és levegőszűrők, stb) kiválasztásánál:
Természeti hatások:
- éghajlati klima viszonyok, az évszakok és napszakok szerint is változó szélsőséges hőmérsékleti körülmények, - változó páratartalom (napszakon belüli ingadozások, eső, hó, jég), - a napsugárzás (hőhatás, UV-sugárzás),
- a levegő szennyezettsége (por, baktérium, állattartó telepi gázok, gőzök), - terepi viszonyok (földút, szántóföld, rét, legelő, erdő, ártér stb.).
Üzemi hatások:
- folyamatos üzemmód (univerzális traktorok, magajáró rakodók stb.)
- szakaszos üzemmód ( szántóföldi traktorok, szálastakarmány-betakarítógépek, arató-cséplőgépek, stb. ), rendelkezésre állás (pl.:a gépeknek a betakarítási rövid időszakokban kell napi 12-16 vagy 22 órán át teljesíteni ).
- idényjellegű üzemmód ( cukorrépa-, burgonya-betakarítógépek stb. ), néhány hetes, hónapos igénybevétel, több hónapos üzemen kívüli állapot, - tartós üzem maximális teljesítményen, - túlterhelés veszély, dinamikus igénybevételi körülmények, - vegyi anyagok hatásai ( műtrágyák, szerves trágyák, kemikáliák stb. gőzei, porai ), - tartós üzem technológiai porban, - műszakilag alulképzett gépkezelők.
A fentiek figyelembevételével megválasztott kenőanyagoknak (pl.:traktor-olajnak) az alábbi fontosabb követelményeket kell kielégíteniük: - korrózió gátló tulajdonság ( jó átmeneti korrózió gátló hatás, a korróziós kopás minimális értéken tartása ), - funkció ellátás alacsony és magas hőmérsékleten egyaránt megfelelő kenőképességet biztosító viszkozitás, kis energiaveszteség, - a tulajdonságok megtartása hosszú időn keresztül, ( öregedésállóság,...
....oxidációs stabilitás, mechanikai stabilitás ), - összeférhetőség a tömítőanyagokkal, - vízállóság (gőz,pára), - vegyszerállóság, - összeférhetőség gumival, humánbiológia ártalmatlanság.
Az univerzális traktorolajokra nincs nemzetközi osztályozási rendszer. A műszaki követelményeket a gépgyártók egyedi traktorolaj előírásai tartalmazzák.
A legfontosabbak és legismertebbek a John Deere ( J20C/D, J27 ), a Massey Ferguson ( M1139 ), a Ford-NEW HOLLAND ( FNHA-2-C-201.00, M2C159 B/C ), a Case-IH ( MS1207 ),stb specifikációi.
Az UTTO típusú traktorolajok viszkozitási osztályai a következők: nyári SAE 10W-30 és a téli SAE 5W-20.
A STOU traktorolajok viszkozitása SAE 10W-30, SAE10W-40.
A mezőgazdasági erőgépeket is, olyan vezérlő szabályozó elektronikákkal szerelik fel, hogy a kevésbé képzett és tapasztalt vezető is a legnagyobb biztonsággal és elfogadható minőségben legyen képes a szükséges műveleteket elvégezni. A gazdáknak csak használni kell az erőgépeket, azaz csak vezetni, mint a személygépkocsit. A gépgyártó vállalatok és az értékesítő-szolgáltatók arra törekedtek, hogy ne legyenek napi karbantartást igénylő kenési helyek.
A kenőanyagok felcserélése, a keveredés kockázata csökkent az univerzális traktorolajok kifejlesztésével, használatukkal az alkalmazott kenőanyagféleségek minimalizálása is lehetséges.
- szintetikus olaj - - olaj adalék - - olaj viszkozitás - - sebességváltó olaj -
- automataváltó ATF olaj - - a fékolaj - - motorkerékpár-olaj -
- kétütemű motorolaj - - olajcsere - - hidraulika olajok - - traktorolajok -
info.szintetikusolaj@gmail.com